ZAMKI PIERŚCIENI
Ponieważ przez zamki pierścieni przenikają pewne ilości spalin i oleju, podczas zakładania tłoka do cylindra rozstawia się pierścienie tłokowe w taki sposób, aby ich zamki znajdowały się jak najdalej od siebie . Sposób przecięcia pierścienia, zwłaszcza w silnikach szybkobieżnych, nie wpływa na jakość uszczelnienia, toteż najczęściej spotyka się łatwe w wykonaniu zamki proste i skośne. Pierścienie tłokowe pracują w bardzo trudnych warunkach, ponieważ wykonują ruchy posuwisto-zwrotne ze stosunkowo dużymi prędkościami w niekorzystnych warunkach smarowania oraz podlegają oddziaływaniu wysokiego ciśnienia, wysokich temperatur i aktywności chemicznej spalin. Od pierścieni tłokowych wymaga się zwykle wysokiej wytrzymałości i odporności na zużycie w warunkach półsuchego tarcia w podwyższonych temperaturach, niskiego współczynnika tarcia we współpracy z gładzią cylindra, łatwości szybkiego docierania się do gładzi cylindra oraz niezmienności własności mechanicznych w czasie pracy (zwłaszcza w podwyższonych temperaturach).