Tłumik sportowy a prawa fizyki

Zwykła puszka z przegródkami wytworem wysublimowanej technologii? A jednak tak jest. Możemy zresztą podejrzewać, że w dzisiejszych czasach nic nie jest proste, a oglądając wyścigi formuły 1 gdzie oprócz umiejętności kierowcy liczy się każdy koń mechaniczny wyciśnięty z silnika i każdy gram zaoszczędzony na wadze bolidu ma decydujące znaczenie możemy mieć tego nawet pewność. Nie inaczej jest z samochodowymi tłumikami sportowymi. Nie jest to zwykła puszka, tylko instrument próbujący wykorzystać z jak najlepszym skutkiem praw fizyki. Poszukiwania najlepszych materiałów tłumiących doprowadziły konstruktorów do wełny wykonanej z włókien tytanowych. Zresztą ten materiał stosowany jest również na inne elementy budowy współczesnego samochodowego tłumika sportowego. W najnowszych konstrukcjach konstruktorzy wykorzystują zjawisko interferencji fal dźwiękowych. Zjawisko to polega na wygaszenie się fali dźwiękowej która spotyka na swojej drodze identyczna falę ale o przeciwnej fazie. Zjawisko przesunięcia fazowego można uzyskać odpowiednio modyfikując długość drogi rozdzielonej na dwie części pierwotnej fali dźwiękowej poruszającej się wraz ze spalinami. Jest to jedno z ciekawszych rozwiązań wykorzystujących prawa fizyki. Niestety taki sposób wygaszania odgłosów pracy silnika samochodowego stosowany w nowoczesnych tłumikach sportowych ma swoje wady. Działa on jedynie przy stałej prędkości obrotowej silnika. Innym zastosowaniem praw fizyki jest zastosowanie techniki refleksyjnej polegającej na wytłumieniu fali dźwiękowej w trakcie zderzenia z przeszkodami. Fala dźwiękowa przekazuje wtedy część swojej energii przeszkodom wykonanym z materiałów tłumiących. Materiały izolacyjne wypełniające współczesny tłumik sportowy to modyfikowane waty metalowe, wykonywane z metali odpornych na korozję trwałych, a jednocześnie dobrze pochłaniających energię. Każda z zastosowanych technik znajduje zastosowanie we współczesnych samochodowych tłumikach sportowych, po to, aby uzyskać maksymalny efekt wytłumienia fali dźwiękowej, przy minimalnej utracie parametrów silnika.

Witaj na moim blogu! Nazywam się Adam Jaworski i jestem ogromnym pasjonatem motoryzacji, o samochodach wiem prawie wszystko. Motoryzacja to mój "konik". Potrafię spędzać całe dnie cementując stare samochody i przywracając im dawną świetność. Jeśli lubisz taką tematykę to zapraszam do czytania!