Tłumik sportowy a prawa fizyki
Zwykła puszka z przegródkami wytworem wysublimowanej technologii? A jednak tak jest. Możemy zresztą podejrzewać, że w dzisiejszych czasach nic nie jest proste, a oglądając wyścigi formuły 1 gdzie oprócz umiejętności kierowcy liczy się każdy koń mechaniczny wyciśnięty z silnika i każdy gram zaoszczędzony na wadze bolidu ma decydujące znaczenie możemy mieć tego nawet pewność. Nie inaczej jest z samochodowymi tłumikami sportowymi. Nie jest to zwykła puszka, tylko instrument próbujący wykorzystać z jak najlepszym skutkiem praw fizyki. Poszukiwania najlepszych materiałów tłumiących doprowadziły konstruktorów do wełny wykonanej z włókien tytanowych. Zresztą ten materiał stosowany jest również na inne elementy budowy współczesnego samochodowego tłumika sportowego. W najnowszych konstrukcjach konstruktorzy wykorzystują zjawisko interferencji fal dźwiękowych. Zjawisko to polega na wygaszenie się fali dźwiękowej która spotyka na swojej drodze identyczna falę ale o przeciwnej fazie. Zjawisko przesunięcia fazowego można uzyskać odpowiednio modyfikując długość drogi rozdzielonej na dwie części pierwotnej fali dźwiękowej poruszającej się wraz ze spalinami. Jest to jedno z ciekawszych rozwiązań wykorzystujących prawa fizyki. Niestety taki sposób wygaszania odgłosów pracy silnika samochodowego stosowany w nowoczesnych tłumikach sportowych ma swoje wady. Działa on jedynie przy stałej prędkości obrotowej silnika. Innym zastosowaniem praw fizyki jest zastosowanie techniki refleksyjnej polegającej na wytłumieniu fali dźwiękowej w trakcie zderzenia z przeszkodami. Fala dźwiękowa przekazuje wtedy część swojej energii przeszkodom wykonanym z materiałów tłumiących. Materiały izolacyjne wypełniające współczesny tłumik sportowy to modyfikowane waty metalowe, wykonywane z metali odpornych na korozję trwałych, a jednocześnie dobrze pochłaniających energię. Każda z zastosowanych technik znajduje zastosowanie we współczesnych samochodowych tłumikach sportowych, po to, aby uzyskać maksymalny efekt wytłumienia fali dźwiękowej, przy minimalnej utracie parametrów silnika.