NACISKI SWORZENI
Naciski sworzni w piastach tłoków współczesnych silników samochodowych wynoszą 130.. .350 kG/cm2, a w silnikach wyczynowych — do 600 kG/cmVPołożenie osi sworznia tłokowego wynika zwykle z dążenia do ograniczenia wysokości tłoka, przy czym na ogół rezygnuje się z równomiernego rozkładu nacisków na długości płaszcza. Aby polepszyć warunki pracy tłoka niekiedy przesuwa się oś sworznia względem osi cylindra o,(0,02.. .0,03) D w kierunku działania największej siły hocznej .Podczas pracy silnika główka tłoka nagrzewa się silniej niż płaszcz , przy czym ścianka główki tłoka, jest o wiele grubsza niż ścianka płaszcza. Z tego względu tłok obrabia się zwykle skrawaniem w taki sposób, aby kształt cylindryczny, (jednakowe średnice na całej wysokości) przybierał dopiero po nagrzaniu się w silniku doprowadzonym do stanu równowagi cieplnej .