LUZY W CYLINDRACH
Luzy w cylindrach tłoków ze stopów lekkich w porównaniu z żeliwnymi są o wiele większe, co sprzyja stukaniu tłoków 1 wzmaga ich zużycie, zwłaszcza w silnikach o rozległych zakresach zmienności prędkości biegu i obciążeń. Aby ograniczyć luzy tłoków w cylindrach stosuje się stopy lekkie zawierające dodatki zmniejszające ich rozszerzalność cieplną (np. 20% krzemu obniża współczynnik rozszerzalności- 30%) lub odpowiednio opracowuje się konstrukcję tłoków.Aby zwiększyć odporność na ścieranie, tłoki ze stopów lekkich poddaje się sztucznemu starzeniu i obróbce cieplnej, a ich powierzchnie ślizgowe — specjalnym zabiegom, jak: powlekanie galwaniczne — elektrolityczne pokrywanie chromem porowatym, eloksalowanle — elektrochemiczne utlenianie powierzchni stopu aluminiowego w kwasowej kąpieli (tzw. metoda anodowa), dzięki czemu powstaje porowata warstewka tlenków aluminium (grubości 0,01.. .0,03 mm) o dużej twardości i żaroodporności.