KSZTAŁT KOMORY SPALANIA
Kształt komory spalania i miejsce umieszczenia świecy zapłonowej decydują o kształcie, wielkości powierzchni frontu płomienia i intensywności zawirowania ładunku, wyprzedzenie zapłonu; spalanie mieszanki musi zawsze trwać przez pewien okres czasu; maksimum pracy użytecznej uzyskuje się, gdy wyprzedzenie zapłonu jest tak dobrane, aby maksimum ciśnienia przypadło 8. . .10. w. k. po ZZ; wyprzedzenie zapłonu powinno zwiększać się ze wzrostem prędkości biegu silnika i ze zmniejszeniem jego obciążenia skład mieszanki wpływa przede wszystkim na szybkość spalania, a więc pośrednio i na najkorzystniejsze wyprzedzenie zapłonu; najprędzej spala się mieszanka o współczynniku składu a = 0,8…0,9 i wymaga ona najmniejszego wyprzedzenia zapłonu; współczynnik twardości biegu silnika jest wówczas największy, ciśnienie, spalania pz podwyższa się do maksimum, a wykres indykatorowy ma największą powierzchnię, .