GŁADŹ CYLINDRA
Gładź cylindra zabezpiecza się przed rysowaniem i żłobieniem przez końce pływających sworzni tłokowych albo za pomocą tzw. ślizgaczy, czyli grzybków z miękkiego materiału, wciśniętych w oba końce sworznia albo przy użyciu pierścieni rozprężnych o przekroju prostokątnym .Długość sworznia tłokowego wynosi zwykle (0,85.. .0,90) D. Maksymalne naciski sworznia tłokowego na tulejkę główki korbowodu we współczesnych silnikach samochodowych zawierają się przeważnie w zakresie 200.. .400 kG/cm2, a w silnikach wyczynowych dochodzą do 900 kG/cm8.Sworzeń jest zwykle pasowany w tłoku żeliwnym „obro- towo-ciasno”, a w tłoku ze stopu lekkiego — na wcisk w temperaturze pokojowej, przy czym właściwy luz uzyskuje się dopiero podczas pracy silnika. Pasowanie dobiera się według zasady „stałego wałka*’. Sworznie pływające pasuje się w główkach korbowodów „obrotowo-ciasno”.