DO OSI WAŁU
Przykładając do osi wału korbowego (pkt O) parę wzajemnie znoszących się sił T i T” (tzw. parę zerową), otrzymuje się z sił T i V parę na ramieniu r o momencie M0. Jest to moment obrotowy silnika.Przenosząc siłę K wzdłuż linii jej działania do punktu O i składając ją z pozostałą tam siłą T” otrzymuje się wypadkową S” równą sile S’. Siłę S” można rozłożyfc na dwie wzajemnie prostopadłe składowe: N’ prostopadłą do osi cylindra oraz P‘ — działającą w osi cylindra. Siły N oraz N’ tworzą na ramieniu h parę o momencie Mr równym wartości bezwzględnej momentu obrotowego M0, ale przeciwnie skierowanym. Jest to moment wywracający (reakcyjny), usiłujący obrócić cały silnik i obciążający jego zawieszenie. Pozostała siła P’, równa sile P, jest wolną siłą obciążającą łożyska główne wału korbowego i przekazywaną na kadłub silnika.